About Me

My photo
Belgium
Begin 2005 vroegen wij ons af: Doen we het of doen we het niet? Dat werd dus ook de eerste titel van dit blog. En we besloten dat we het wilden doen: verhuizen naar Amerika. Via het bedrijf waar mijn man voor werkt. Maar veel gepalaver en enkele reorganisaties verder, zitten we nog steeds in Belgie. We geven de moed niet op, doen ondertussen ook mee aan de Green Card Lotery, en wachten... Vandaar ook dat ik eind februari 2008, meer dan 3 jaar later, dit blog een nieuwe titel gaf: Quiévrain: wachten. De uitleg waarom staat in mijn posting van 28 februari 2008... Wanneer kunnen we gelost worden?

Wednesday, March 15, 2006

Amerikaanse geografie én het weerbericht tijdens de Limburgse rijstvlaai

Gisteren was het dus weer kookavond. En wat hebben we gemaakt?
* selderijsoep met stiltonkaas en lavaskruid
Hmmm, heel erg lekker! Vooral die kaas in de soep gaf een bijzondere smaak.
* pakketje van zalm op bladerdeeg
Dat is een werkelijk snel-klaar receptje waar je zeker mee kan scoren als je bezoek krijgt! Bodempje bladerdeeg, zalmfilet met zure room er op, daar boven op nog in balsamico azijn gestoofde uien- en witloofsnippers, en smullen maar!
*paëlla
Dit was de meest geweldige paëlla die ik ooit gegeten heb! Meestal moet je haast je fiets nemen om van het ene garnituur naar het andere te rijden, maar hier hadden we meer garnituur dan risotto! Welke garnituur? Kippendrummetjes, bayonneham, pijlinktvis, mosselen, chorizo, gamba, roze garnalen en rivierkreeftjes (en de groenten: paprika, tomaten, ui, knoflook, doperwten, sperziebonen, …).
En als dessert:
* Limburgse rijstvlaai

En toen, tijdens het nuttigen van de Limburgse rijstvlaai, gebeurde het!... Jaja, het verhaal van vorige week kreeg een vervolg! (Maar dat had je zelf ook al wel gedacht zeker, afgaande op de maffe titel boven mijn blogje?)
De mijnheer in kwestie vertelde opgewekt dat zijn zoon gebeld had, en dat ze ‘ginder’ goed weer hadden, wel 28°C! Jaja, da’s waar, dat kon ik enkel maar beamen door de verhalen die ik van de andere bloggers al had. En dan komt er natuurlijk het weerpraatje, want de mensen wilden toch wel eens weten hoe het weer nou eigenlijk was in Amerika. Waarop ik op een bepaald moment zei dat men in St. Louis (Missouri) momenteel tornado’s had, want Hilde had ons allen up-to-date gehouden (hier en hier).
“Ja, dan zit je in New Jersey wel goed, daar zijn nooit tornado’s of zo. Het ligt te ver van de zee.”.
Euh???? Toen ik de laatste keer nog op de map keek, lag New Jersey nog steeds aan de zee?!

Image hosting by Photobucket

En wat tornado’s betreft: ok, New Jersey is niet DE plaats waar de tornado’s rond je oren vliegen, maar toch:


Compared with other States, New Jersey ranks number 37 for frequency of Tornadoes, none for number of deaths, 39 for injuries and 33 for cost of damages. When we compare these statistics to other States by the frequency per square mile, New Jersey ranks, number 20 for the frequency of tornadoes, number none for fatalities, number 30 for injuries per area and number 23 for costs per area.

Zie ook nog: http://www.tornadoproject.com/alltorns/njtorn.htm

Maar ach, de raad van Ann indachtig: ik ben maar niet tussengekomen. Wat kan het die gepensioneerden nu schelen of New Jersey al dan niet een mooie kustlijn heeft


Image hosting by Photobucket


met onder andere prachtige vuurtorens
Image hosting by Photobucket
en romantische gebouwen
Image hosting by Photobucket

Ik moet bekennen, ondanks zijn nogal vreemde kijk op NJ, vind ik het toch een allerschattigste man hoor!
En of er al dan niet een tornado over je dak kan razen? Het is allemaal héél erg ver van hun bed, en in Amerika wonen toch alleen maar “wilden”, dus who cares?

5 comments:

Petra said...

Ha haha, in mijn familie zijn er dus ook mensen die Hurricanes met tornado's verwarren....
Heerlijk man....
Hou ons op de hoogte van zijn verdere verhalen hoor ;-)
Groetjes Petra

Annemiek said...

Is hij wel eens bij zijn zoon op bezoek geweest? Prachtig toch.
Jullie eten wel goed op zo'n kookavond heerlijk. En rijstevlaai??? Een van mijn favorieten. Domme vraag van mij; hebben ze bij jullie ook de vlaai, net zoals in Nederlands Limburg?

Petra said...

Ha ha ha, ik lach me rot. Ik zie zo mijn oma weer terug, die had ook van die vastomlijnde ideeen over "Amerika". Zelfs toen we hier al woonden sprak ze ons tegen!
Kostelijk! Alleen wel zielig voor de zoon, want kennelijk heeft die nooit ouderlijk bezoek gehad daar.

kastelke said...

@Petra: zou hij me nog veel inspiratie opleveren? Geen idee. gisteren was het ook maar op de valreep, tijdens dessert!

@Annemiek / Kasaka: hij is inderdaad een aantal keer bij zijn zoon op bezoek geweest.
En ja, bij ons hebben ze die vlaai die ook in Nederlands Limburg gekend is, zo met van die 'carreaukes' boven er op, bedoek je toch hé? En dan de gewone rijstevlaai natuurlijk. Ik zal het recept dadelijk posten.

Anonymous said...

Zou eigenlijk best ook wel eens naar jullie kookles willen komen : heerlijk eten en 'wilde' verhalen... Ja, hou ons op de hoogte, want wij willen meer!!!

Dank je voor de link naar mijn blog, doet wel plezier...