About Me

My photo
Belgium
Begin 2005 vroegen wij ons af: Doen we het of doen we het niet? Dat werd dus ook de eerste titel van dit blog. En we besloten dat we het wilden doen: verhuizen naar Amerika. Via het bedrijf waar mijn man voor werkt. Maar veel gepalaver en enkele reorganisaties verder, zitten we nog steeds in Belgie. We geven de moed niet op, doen ondertussen ook mee aan de Green Card Lotery, en wachten... Vandaar ook dat ik eind februari 2008, meer dan 3 jaar later, dit blog een nieuwe titel gaf: Quiévrain: wachten. De uitleg waarom staat in mijn posting van 28 februari 2008... Wanneer kunnen we gelost worden?

Friday, April 27, 2007

Verslag bezoek Zeeland

Zoals al lang aangekondigd, ein-de-lijk een veslag van onze 4-daagse trip naar Zeeland!

Zoals jullie uit een eerder bericht al konden besluiten, is onze kennismaking met Zeeland heel positief uitgevallen! Mede dankzij tips die ik kreeg via ‘Petra van de Beardies in North Carolina’
(zij woonden tot vorig jaar in Zeeland) en via het Alles Amerika forum én het internet had ik een en ander voorbereid.

Voor diegenen die het niet kennen, Zeeland is een verzameling eilandjes:
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Maandag 9 april brachten we een bezoekje aan Zuid-Beveland.
Eerst bezochten we het authentieke kerkringdorpje Nisse:
mooie dijken met bloemen, leuk grasplein met bomen aan de kerk, inclusief kiosk en een ‘vaete’ (veedrinkput) waar nu een heleboel eenden hun zwembad van gemaakt hebben. (oeps, fotootje vergeten te maken)
Toen reden we door naar Goes, een leuke stad met heel wat oude huizen, een haventje en een groot plein (waar het heerlijk toeven was op een terrasje in de zon).

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Goes: deze foto dingt mee naar de wedstrijd ‘meeste verkeersborden op een hoopje’. ;-)

Mensen waren beduidend kleiner in de middeleeuwen: onze zoon (nog geen 1.50 meter) in een doorgang, naast een gewone hedendaagse deur!

Ter afronding van die eerste dag brachten we ook nog een bezoek aan Yerseke, waar we oesterputten bezochten, en langs de zee wandelden. (oepsie, ook weer geen foto's)

Dinsdag 10 april gingen we naar Walcheren.
We zijn gestart in Middeburg, met een bezoek aan Mini Walcheren:

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Madurodam, maar dan met allemaal ‘bezienswaardigheden’ van Walcheren.

Het zonnetje was weer van de partij, en via dit bezoekje hadden we in één klap heel wat gezien van Walcheren.

Verder bezochten we Vrouwenpolder:

Moeder en zoon in de Tropische Tuin

Door het microklimaat aldaar was het mogelijk om er een openlucht tropische tuin uit te bouwen. Eerlijk gezegd hadden we het ons, nadat we de beschrijving gelezen hadden, iets te ‘groot’ voorgesteld. We waren de enige bezoekers, maar het was weerom een leuk wandelingetje tussen al die planten uit verre oorden.

Er stond zelfs een cactus die geïmporteerd was uit Nevada:
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

En het officiële bewijs dat het een 'Nevaan' is:

Zo gingen we verder naar de Boulevard in Vlissingen. Weerom leuk gewandeld en op het strand gerend met Dusza:

Woensdag hadden we een bezoek aan Schouwen-Duiveland gepland, met Zierikzee en Bruinisse. Maar Zierikzee vonden we zo leuk, dat we daar de ganse dag doorgebracht hebben!
Bij de VVV kochten we ons het boekje ‘Stadsontdekkingstocht Zierikzee: in het voetspoor van de heersers uit een roemrijk maritiem verleden’. Aan de hand daarvan hebben we een werkelijk schitterende stadswandeling gedaan langs allerlei bezienswaardigheden, met heel wat uitleg bij de dingen die je onderweg dus allemaal te zien krijgt. Een echte aanrader!

Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Tijdens de wandeling kregen we dorst (het zonnetje stond weer volop te schijnen!), dus we kozen ons een plaatsje uit op de markt. Ik herinnerde mij een tip van Petra, om hier zeker bij Concordia langs te gaan, want ze hadden daar o.a. heerlijke mosselen. Dus ik even rondkijken waar die zaak was… Bleken we daar al te zitten! LOL!
De avond voordien waren kroonprins Willem-Alexander en zijn vrouw Maxima voor de 3de keer mama en papa geworden van een klein prinsesje, en alzo kregen we een traktatie van beschuit met muisjes. Heel erg leuk!

Mosselen waren er spijtig genoeg niet, maar we hebben er wel heerlijk gegeten! Dus allen daarheen als je in Zierikzee komt!

Zoonlief bracht ook nog een bezoek aan het Stadhuis Museum en het Maritiem Museum:
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Tempel ter ere van de inheemse godin Nehalennia

Er stonden ook diverse maquettes van boten.

En een maquette van het oude Zierikzee:
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket

Donderdag was onze laatste dag. Er waren nog heel wat dingen die we nog niet bezocht hadden, dus we hebben keuzes gemaakt.
Met onze zoon gingen we op zoek naar fossielen van o.a. haaietanden op het strandje ‘De Kaloot’ in Vlissingen, onder de rook van het industrieterrein. Spijtig genoeg niks gevonden. Al keerden we wel met een zak leuke schelpen e.a. ‘zee-spullen’ terug naar huis.

Deze mijnheer (of mevrouw?) liet zich heel gewillig fotograferen …

Terwijl vader en zoon een bezoek brachten aan Reptielenzoo Iguana in Vlissingen, ben ik met Dusza nog een heerlijke wandeling gaan maken langs het strand. En dan zijn we verder gereden naar Rob (moderator van het Alles Amerika forum) en zijn echtgenote Annie. Zij waren namelijk zo vriendelijk geweest om ons op de koffie te vragen.
Rob en Annie wonen in Biggekerke. En als je bij hen binnen komt, dan krijg je onmiddellijk het vermoeden dat Annie aan de bron van die naamgeving ligt: zij heeft dus een enorm grote collectie van biggetjes (geen echte, beeldjes natuurlijk). Ongelooflijk schattig! En Rob is duidelijk een cactuskweker: een leuke rotstuin vol leuke plantjes (en beeldjes), en bakjes met jonge plantjes in. Ze hebben het daar heel gezellig! Bedankt voor de leuke ontvangst, Rob en Annie!

En zo zat onze vakantie er weeral op, en gingen we terug naar huis. Ik vermoed dat we Zeeuws-Vlaanderen eens gaan ontdekken tijdens de grote vakantie, nadat we van Griekenland terug zijn.

En als er iemand is die graag een hele bundel heeft van alle stadjes/dorpjes/bezienswaardigheden in Zeeland: ik heb zo’n ganse bundel gemaakt, inclusief stadsplannetjes en dergelijke. Je geeft me maar een seintje!

9 comments:

ilse said...

Dicht bij huis en toch zo veel te zien. Het is een prachtige streek.

Anonymous said...

Wat een leuke trip was dat. Leuke foto's ook. Misschien dat ik tijdens mijn verblijf in Nederland toch maar eens Zeeland aan moet doen.

Annemiek said...

Dat is een leuk en bezig tochtje geweest. Genieten, zo te lezen.

Petra said...

Oh wat doen die vertrouwde beelden me goed Elke!
Leuk om je Zeeland verslag te lezen.

Anonymous said...

Leuk om je verslag te lezen ik woon in Noordwelle, vlakbij Zierikzee en zooooooo mooi.
Groetjes Trudy

Mariska said...

Ik ben zo druk bezig om Nederland te verlaten dat ik soms echt vergeet hoe mooi mijn kleine landje is!

Fijn dat jullie zo'n geslaagde trip gehad hebben.

Anonymous said...

Ondanks dat ik geboren en getogen in NL ben, ben ik nog nooit in zeeland geweest...Leuk om te zien!

Gr Petra

Leuk om het verslag van jullie trip naar Zeeland te lezen en de foto's te bekijken.
Bedankt voor het publiceren er van.

Anonymous said...

Volgende keer naar Veere, is net zo mooi als Zierikzee! En ze hebben daar een heerlijk ouwerwets hotel in een toren aan het water, waar je ook heel goed kan eten. En fietsten huren, natuurlijk!

In Zeeuws-Vlaanderen zou ik me vooral op het westelijk gedeeltelijk concentreren. Terneuzen is echt de lelijkste stad van Nederland en in Axel griezelt het.
(Maar misschien is dat iets denkbeeldigs in mijn hoofd...)