About Me

My photo
Belgium
Begin 2005 vroegen wij ons af: Doen we het of doen we het niet? Dat werd dus ook de eerste titel van dit blog. En we besloten dat we het wilden doen: verhuizen naar Amerika. Via het bedrijf waar mijn man voor werkt. Maar veel gepalaver en enkele reorganisaties verder, zitten we nog steeds in Belgie. We geven de moed niet op, doen ondertussen ook mee aan de Green Card Lotery, en wachten... Vandaar ook dat ik eind februari 2008, meer dan 3 jaar later, dit blog een nieuwe titel gaf: Quiévrain: wachten. De uitleg waarom staat in mijn posting van 28 februari 2008... Wanneer kunnen we gelost worden?

Sunday, February 19, 2006

Pas op met wat je schrijft!...

Vandaag stond er een artikel in ‘Het Nieuwsblad online’ over blogs op het internet.
Voor de wet wordt een blog aanzien als een publicatie, dus de blogger is verantwoordelijk voor wat hij of zij schrijft.
En wat las ik toen als voorbeeld? :

,,Als je een recept neerschrijft op je weblog en iemand wordt daar ziek van, ben je aansprakelijk voor de schade'', zegt Jos Dumortier. Wie in een recept voor appeltaart kaneel verwart met pakweg cyanide, zit dus met een serieus probleem. “
Oei oei oei, zal ik nu mijn receptje voor ‘fingerfood’
(http://kastelke.blogspot.com/2005_10_01_kastelke_archive.html)
maar van het net halen? Of er gaat toch zeker niemand zijn die zich door mijn berichtje aangesproken gaat voelen om vingers af te gaan hakken? LOL!
Of oei, laster en eerroof, want ik mijn artikel eerder deze maand over die Amerikaanse foodstores in België meld ik wel dat er eentje bij zit dat geregeld vervallen producten verkoopt… En wat met het stukje over ’33 jaar gepalaver” http://kastelke.blogspot.com/2006_01_01_kastelke_archive.html
waarin ik onze politici beschuldig van veel bla bla te verkopen, maar niet tot aktie over te gaan?
Oh neen, begin ik het jaar toch niet met een ‘Recept om gelukkig te zijn’
http://kastelke.blogspot.com/2006_01_01_kastelke_archive.html
Mensen, het was niet de bedoeling dat je iemand gaat vermoorden om aan die ingrediënten te komen hé!!!

Ze bedoelen vooral mensen die bv. op hun blog schrijven hoe je een molotov cocktail moet maken, of een of andere bom. Want dit zet anderen aan tot het gebruiken van geweld, en dat is strafbaar.
Het gaat ook over mensen die medemensen met naam en toenaam noemen op hun blog, en hun beschuldigen van van alles en nog wat of hen de huid vol schelden. Tja, als die betrokken persoon dat dan leest, kan die een klacht wegens laster en eerroof indienen.
Maar volgens mij loopt de politie toch een beetje achter als ze dit melden:
“Dat er nog niet systematisch wordt opgetreden, verbaast Jos Dumortier niet. ,,Hoewel het aantal weblogs enorm groeit, is het verschijnsel relatief nieuw en nog niet écht massaal. Het heeft ook een tijd geduurd voor indertijd werd opgetreden tegen websites waarop bijvoorbeeld illegale muziekbestanden konden worden aangeboden.''
en
,,Zo lang het niet gaat om een massaal verschijnsel zullen uitgevers zich geen zorgen maken en de jacht niet openen op mensen die bijvoorbeeld hun favoriete songtekst op hun weblog plaatsen'', zegt Jos Dumortier. ,,Maar als dat toeneemt en véél blogs de auteursrechten op grote schaal beginnen schenden, slaat dat allicht om.''
Bloggen is nog niet echt massaal? Hallo, wakker worden!!!
(oeps, zou ik nu ook gestraft kunnen worden als ik die politieman ‘stom kieken’ noem?) ;-)
Men schat in ieder geval dat er in België zo’n 50.000 à 250.000 bloggers zijn.

Als besluit:
“In afwachting zijn er nog maar een paar blogs die door de federale politie echt worden onderzocht. ,,Er zijn mensen die een klacht hebben ingediend wegens laster, naar aanleiding van wat er over hen geschreven is op weblogs'', zegt Evie Claes. ,,En er is een organisatie die een klacht heeft ingediend wegens racisme. Maar het initiatief ging in allebei die gevallen dus uit van de benadeelde.''

Ach, ik ben een braaf bloggerke. Maar dat receptje voor die vlammende cocktail, dat ga ik misschien toch maar niet publiceren, wie weet is het wel echt brandbaar én dus bruikbaar als bom!

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=G03OEHCL

1 comment:

Annemiek said...

Jeetje, moeten we echt gaan oppassen met wat we schrijven. Nou, ik zal ook het copyright wel eens schenden met de kopien van de krant. Dan moeten ze maar doen zoals het dagblad de Limburger, daar zit iets op zodat je niet kunt kopieren.