About Me

My photo
Belgium
Begin 2005 vroegen wij ons af: Doen we het of doen we het niet? Dat werd dus ook de eerste titel van dit blog. En we besloten dat we het wilden doen: verhuizen naar Amerika. Via het bedrijf waar mijn man voor werkt. Maar veel gepalaver en enkele reorganisaties verder, zitten we nog steeds in Belgie. We geven de moed niet op, doen ondertussen ook mee aan de Green Card Lotery, en wachten... Vandaar ook dat ik eind februari 2008, meer dan 3 jaar later, dit blog een nieuwe titel gaf: Quiévrain: wachten. De uitleg waarom staat in mijn posting van 28 februari 2008... Wanneer kunnen we gelost worden?

Friday, November 25, 2005

Wal*Mart in Business Week / Wal*Mart Watch




Tja, Wal*Mart blijft me intrigeren…

In Business Week stond een tijdje geleden (weer) een artikeltje over Wal*Mart.
http://tinyurl.com/9t3m6
Ze vergelijken Wal Mart met een grote concurrent: Costco. Bij Costco is het gemiddeld loon van het personeel $16 per uur, bij WM 65% lager: $9.68. Bij Costco is 85% van het personeel medisch verzekerd, bij Wal Mart ligt het rond de 40%.
De staat California was daarom in 2003 aan mensen die bij Wal Mart in dienst zijn voor $86 miljoen dollar kwijt aan food stamps, heath-care en huursubsidie.
Het argument van Wal Mart daar tegen is: als we die mensen niet in dienst hadden, dan was dat bedrag nog veel hoger geweest. Maar goed, Costco bewijst in elk geval dat het ook anders kan.

(Met dank aan Bakvet van het Amerika Nedforum, die dit artikel onder mijn atttentie bracht)
Zie
http://tinyurl.com/8r46h



Er is zelfs een film gemaakt over Wal*Mart:
http://www.walmartmovie.com/?track=walmartwatch
“WAL-MART: The High Cost of Low Price takes you behind the glitz and into the real lives of workers and their families, business owners and their communities, in an extraordinary journey that will challenge the way you think, feel... and shop”
Maar zo lang de meeste mensen met hun portemonnee denken, en niet zozeer met hun verstand, ga je Wal*Mart toch niet erg kunnen veranderen.

En deze mensen menen het écht wel serieus! http://walmartwatch.com/

3 comments:

Anonymous said...

Eigenlijk best wel grof he: kopers zo lage prijzen aanbieden, maar ondertussen wel hun personeel onderbetalen! Geef mij dan maar Costco. Hoewel Costco ook best wel een beetje 'goed fout' is hoor... de eerste keer dat ik daar als europeaan kwam, was ik best wel een beetje geshockeerd..

@nn said...

Waarvan was je dan helemaal van je stuk Annelies? Kom, vertel nu maar op!

Anonymous said...

Awel, ik was overweldigd (en best wel een beetje gedegouteerd)door hoe groooot alles wel was en door de hoeveelheid van aanbod. Zelfs de winkelkarren zijn abnormaal groot. Doordat alles in die winkel zo groot is en in gigantische hoeveelheden verkocht wordt, verlies je een beetje het besef van 'normale' sizes, vind ik. En ik houd echt wel van shoppen en ik ga ook soms naar Costco, maar deze winkels zetten mensen echt wel aan tot overconsumptie vind ik. Eindelijk werd me duidelijk waarom mensen de Hummer nodig hebben...;-) (ik heb er een stukje over geschreven in mijn dagboek - 5 maart 2005)