About Me

My photo
Belgium
Begin 2005 vroegen wij ons af: Doen we het of doen we het niet? Dat werd dus ook de eerste titel van dit blog. En we besloten dat we het wilden doen: verhuizen naar Amerika. Via het bedrijf waar mijn man voor werkt. Maar veel gepalaver en enkele reorganisaties verder, zitten we nog steeds in Belgie. We geven de moed niet op, doen ondertussen ook mee aan de Green Card Lotery, en wachten... Vandaar ook dat ik eind februari 2008, meer dan 3 jaar later, dit blog een nieuwe titel gaf: Quiévrain: wachten. De uitleg waarom staat in mijn posting van 28 februari 2008... Wanneer kunnen we gelost worden?

Wednesday, May 16, 2007

hoorzitting - het nut van antieke talen

Even een klein berichtje om te laten weten dat wij niet ontvoerd zijn door marsmannetjes. ;-)

Gisteren waren we met onze werkgroep uitgenodigd om te komen spreken in het Vlaams Parlement, voor de volksvertegenwoordigers die lid zijn van de Commissie Onderwijs. Dat is heel vlot gegaan, nu maar hopen dat de heren en dames politici daadwerkelijk aan de slag gaan. Want ook in oktober 2001 is er een hoorzitting geweest waarbij de voorzitter van de Commissie toen besloot:

Ik wil alle sprekers van harte bedanken voor hun komst. We hebben een bijzonder leerrijke ochtend achter de rug. Ongetwijfeld zal die consequenties hebben voor het beleid. We hoorden reeds een aantal concrete vragen. De discussie en zeker het budget zullen uitwijzen welke kunnen worden ingewilligd. De getuigenissen waren bij momenten ontroerend. De uiteenzettingen waren bijzonder boeiend. We hebben vernomen wat precies het probleem is en welke omvang het heeft. Het is onze plicht als beleidsmakers om erop in te spelen. We zullen u het verslag van deze zitting overmaken.

Spijtig genoeg hebben we de afgelopen 6 jaar met een typisch politiek trekje te maken:
Veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven. :-)

Zoonlief heeft vandaag ook het laatste 'kleine' rapport van dit schooljaar meegekregen, en men formuleerde reeds een oordeel: hij krijgt carte blanche om een studierichting voor volgend jaar te kiezen! Dolgelukkig was hij, en wij ook natuurlijk.
Hij twijfelt dus nog tussen Grieks-Latijn of Grieks. En om even hier nog iets te zeggen naar aanleiding van de reactie van Andrea in mijn vorige post:
Waarom kiezen voor Grieks/Latijn (want het zijn toch dode talen)? In België behoren deze richtingen tot het ASO (= Algemeen Secundair Onderwijs), welke dus algemeen vormend zijn. Je krijgt er dus geen opleiding, maar wel een vorming. Dat wil zeggen: men leert je geen beroepsvaardigheden aan waarmee je op je 18de op de arbeidsmarkt terecht kan, maar men biedt je een vorming, een geheel van waarden en normen, een kijk op de wereld, een levenshoudig en een manier om aan kritisch onderzoek en studie te doen, vooral ook naar je verdere toekomst toe.
Door de hoeveelheid antieke cultuur die je krijgt, verwerf je ook meer inzicht in waarom de dingen heden gaan zoals ze gaan en zijn zoals ze zijn, je krijgt dus meer inzicht in de dingen die een invloed hebben op de toekomst.
Ook bieden deze talen een goede basis om andere talen te leren: zo merk ik dat onze zoon eenvoudige Spaanse dingen toch begrijpt vanuit die antieke talen (én in combinatie soms ook met het Frans dat hij kent). Ook als je later beslist om bijvoorbeeld biologie, geneeskunde, fysiotherapie of wat dan ook voor wetenschappelijke richting aan de universiteit te gaan studeren, dan heb je het voor bepaalde vakken makkelijker omdat daar de terminologie gebaseerd is op Grieks en/of Latijn. Dat moet jij dan niet meer zo zitten 'blokken'.
Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening, die ik hier maar even snel-snel op papier zet. Als ik er langer over nadenkt, dan zal ik nog wel wat meer argumenten vinden. Maar ik kan begrijpen dat er mensen zijn die het verloren tijd vinden. Ieder heeft zijn eigen klemtonen en prioriteiten en belangstellingen in het leven, niet?
Voor ons is vooral één ding duidlijk:
onze zoon heeft niet zo'n interesse in het vak 'economie' -> Economische Wetenschappen is dus uitgesloten
Zo heeft hij ook niet echt belangstelling voor vakken als sociologie, psychologie e.d. -> Humane Wetenschappen is dus ook niet zijn ding
Maar hij heeft heel veel belangstelling in Grieks, Latijn, antieke geschiedenis (én wetenschappen), dus lijkt deze richting hem gewoon op het lijf geschreven. Hij zou in de toekomst dan verder kiezen voor Grieks-Wetenschappen.

5 comments:

hilde said...

Als hij daar inderdaad zoveel interesse in heeft, moet hij er zeker voor gaan!! Het is een prachtige basis voor verdere studies.

Groetjes,

Kasaka said...

Herkenbaar, die interesse van je zoon. Die had ik ook en ik heb geen moment spijt van mijn Grieks-Latijnse vorming! Zelfs in het Engels helpt het de meer ingewikkelde woorden te begrijpen, nu nog! Je hebt helemaal gelijk.

petra van dijk said...

Een kind, en studie richtig in sturen die niet op zijn lijf geschreven is, is pas onverstandig. Als dit zijn ding is moet hij er zeker voor gaan.

gr Petra

Sally said...

Ik geloof absoluut dat je vanuit grieks/latijn makkelijker nieuwe talen leert. Ik zou alleen daarom al je zoon stimuleren hier voor te gaan, zeker als het zijn interesse heeft.

ilse said...

Ik ben een grote voorstander van Latijn en Grieks te leren. Heb er nog geen moment spijt van gehad, hoewel toen velen het dom vonden om voor dode talen te kiezen.
Het helpt zeker in je algemene ontwikkeling. Ik hoop dat ik mijn kinderen ooit zo ver krijg.