About Me

My photo
Belgium
Begin 2005 vroegen wij ons af: Doen we het of doen we het niet? Dat werd dus ook de eerste titel van dit blog. En we besloten dat we het wilden doen: verhuizen naar Amerika. Via het bedrijf waar mijn man voor werkt. Maar veel gepalaver en enkele reorganisaties verder, zitten we nog steeds in Belgie. We geven de moed niet op, doen ondertussen ook mee aan de Green Card Lotery, en wachten... Vandaar ook dat ik eind februari 2008, meer dan 3 jaar later, dit blog een nieuwe titel gaf: Quiévrain: wachten. De uitleg waarom staat in mijn posting van 28 februari 2008... Wanneer kunnen we gelost worden?

Monday, December 12, 2005

Gauss, IQ en Ashkenazi Joden


(text partly in Dutch, partly in English)


Toen Richard J. Herrnstein en Charles Murray in 1994 hun boek ‘The Bell Curve’(1) publiceerden, stond half Amerika op zijn kop! Iedereen had het over hoofdstuk 13 en 14, waarin aangetoond werd dat Afro-Amerikanen een lager gemiddeld IQ hadden dan hun blanke medemens.
Tegelijkertijd is ook wel redelijk bekend (én aanvaard) dat Aziaten over het algemeen een hoger gemiddeld IQ hebben dan het blanke ras.
Zoals sommigen onder jullie weten, ben ik aktief betrokken in een studiegroep die werkt rond (hoge) intelligentie. Een van de andere leden, en tevens beste vriend, trok de afgelopen week mijn attentie op nog een andere bevolkingsgroep: de Ashkenazi Joden.

Deze etnische groep binnen de Joden, hebben van alle etnische groepen op de wereld het hoogste gemiddelde IQ.
Ze vormden in de 20e eeuw 3% van de bevolking van de VS. Maar ze zorgden wel voor 27% van de Nobelprijzen in Wetenschappen van de VS. Ze leverden ook meer dan de helft van de wereldkampioenen schaken.

Bij een gemiddeld IQ van 100 zijn er zo'n 4 mensen op 1000 met een IQ van 140 of hoger.
Als het gemiddelde van een bepaalde groep echter 110 is, dan zijn er binnen die groep 23 mensen op 1000 met een IQ van 140.
Zelfs als ze maar 3% van de algemene bevolking vormen, zullen ze vanaf een bepaald IQ dus in de meerderheid zijn!


"This fact has social significance because IQ (as measured by IQ tests)
is the best predictor we have of success in academic subjects and most jobs.
Ashkenazi Jews are just as successful as their tested IQ would
predict, and they are hugely overrepresented in occupations and fields
with the highest cognitive demands. During the 20th century, they made
up about 3% of the US population but won 27% of the US Nobel science
prizes and 25% of the ACM Turing awards. They account for more than
half of world chess champions.

While the mean IQ difference between Ashkenazim and other northern
Europeans may not seem large, such a small difference maps to a large
difference in the proportion of the population with very high IQs
(Crow, 2002). For example if the mean Ashkenazi IQ is 110 and the
standard deviation is 15, then the number of northern Europeans with
IQs greater than 140 should be 4 per thousand while 23 per thousand
Ashkenazim should exceed the same threshold, a six fold difference.

[...]

Ashkenazi Jews have an unusual ability profile as well as higher than
average IQ. They have high verbal and mathematical scores, while their
visuospatial abilities are typically somewhat lower, by about one half
a standard deviation, than the European average (Levinson, 1977;
Levinson and Block, 1977). Han Eysenck (Eysenck, 1995) noted "The
correlation between verbal and performance tests is about 0.77 in the
general population, but only 0.31 among Jewish children.
Differences of
10-20 points have been found in
samples of Jewish children; there is no other group that shows
anything like this size difference." The Ashkenazi pattern of success
is what one would expect from this ability distribution-great success
in mathematics and literature, more typical results in
representational painting, sculpture, and architecture."
Source: http://tinyurl.com/cmh3g


(1) “The Bell Curve”, by Richard Herrnstein and Charles Murray,
Free Press, September 1994. ISBN 0029146739
http://tinyurl.com/aucz7

6 comments:

Kasaka said...

Ik vind IQ en hoe het gemeten wordt enorm interessant. De vraag of IQ enkel genetisch is of mede afhankelijk is van socio-economische en fysieke omgeving ook. Vooral over de tegenwoordige information highway en het effect op IQ heb ik verschillende interessante artikels (kan ze zo gauw niet vinden) gelezen. Wordt de IQ verhoging van de afgelopen generaties (het Flynn effect: http://pespmc1.vub.ac.be/FLYNNEFF.html) versneld door de aanwezigheid van computer spelletjes en het internet? Een interessant gegeven.

kastelke said...

Petra, IQ wordt zowel beïnvloed door omgevingsfactoren als door genetische factoren. Over de onderlinge verhoudingen geraakt men het niet altijd helemaal eens (en dan krijg je de befaamde ‘nature vs. nuture’ discussie).
Twee persoonlijke opmerkingen daarbij:
1) als men over ‘de genen’ spreekt, dan denken de meeste daarbij altijd aan ‘de ouders’, en vergeet men wel eens dat genen niet enkel van de ouders komen, maar ook van andere voorouders!
2) persoonlijk geloof ik dat de invloed van de omgeving vooral heel groot is in de jonge jaren. Concreet: het is mogelijk dat kinderen die uit een zeer stimulerende omgeving komen dus een ‘vertekend’ beeld laten zien op hun IQ-testen die als jong kind afgenomen worden. Het is reeds aangetoond dat, indien men deze kinderen opnieuw test op volwassen leeftijd, dat zij dan geregeld toch terug een lagere score vertonen (dewelke meer representatief zou zijn voor hun ware mogelijkheden)

Als je graag over zo’n dingen leest, dan is dit een boek wat je zeker zal kunnen boeien:
Robert Plomin's "Development, Genetics, and Psychology"
http://www.amazon.com/gp/product/0898596300/002-0195526-0474467

Ik heb me nog niet echt verdiept in het Flynn-effect (de geachte man helpt ons momenteel met een volgend artikel), maar ik denk niet dat je het Flynn-effect kan toeschrijven aan PC’s en hun ‘gevolg’, aangezien het effect ook al geldig was nog voor er enige PC bestond.

Annelica said...

Ja, best wel interessant, vind ik, die IQ toestanden. Dat doet me herinneren aan de tijd dat ik psychologie studeerde en doet me beseffen hoeveeeel ik daarvan vergeten ben. Ouch. Ik vind IQ wel een eenzijdige meting en vind sociaal IQ minstens even belangrijk. Want heb je een superhoog IQ en weinig sociale vaardigheden, dan zijn er veel sectoren waar je absoluut niet succesvol gaat zijn.

kastelke said...

@Annelica: maar heb je een torenhoog IQ en geen onderwijs op jouw niveau, dan zal dat ook niet bevorderlijk zijn voor je sociale omgang! Tracht je maar eens in te beelden dat jij op dit moment dagelijks een job zou moeten doen, bijvoorbeeld per uur 1200 deksels op glazen potten draaien, 8 uur aan een stuk... Je zou toch van minder gaan flippen!

maharal said...

mooi blog,wat een toeval...
ben zelf joods & askenasie

toch voel mij "gewogen en lichtbevonden"
;)

je maharal

Hans said...

Beste, misschien is het handig om volgende site eens te raadplegen over "the bell curve" want het boek werd gefinancierd door racistische organisaties.

http://www.gebladerte.nl/10360l22.htm