About Me

My photo
Belgium
Begin 2005 vroegen wij ons af: Doen we het of doen we het niet? Dat werd dus ook de eerste titel van dit blog. En we besloten dat we het wilden doen: verhuizen naar Amerika. Via het bedrijf waar mijn man voor werkt. Maar veel gepalaver en enkele reorganisaties verder, zitten we nog steeds in Belgie. We geven de moed niet op, doen ondertussen ook mee aan de Green Card Lotery, en wachten... Vandaar ook dat ik eind februari 2008, meer dan 3 jaar later, dit blog een nieuwe titel gaf: Quiévrain: wachten. De uitleg waarom staat in mijn posting van 28 februari 2008... Wanneer kunnen we gelost worden?

Wednesday, October 11, 2006

Herfst én lente in de tuin.

Het weer blijkt de kluts kwijt te zijn: in juli brandde de zon niet alleen onze huid, maar ook al wat groeide en bloeide in de tuin, in augustus kregen we dagelijks moesson over ons heen, begin september regende het ook nog bakken, en sindsdien draaide het weer weer om, met als gevolg dat de planten helemaal in de war zijn. Tenminste, dat is mijn vermoeden, want ik zie dingen in onze tuin waarvan ik dacht dat ik die enkel in het voorjaar zou zien, maar niet op het moment dat planten zich behoren klaar te maken om de winterslaap te gaan overleven...:

Photobucket - Video and Image Hosting
Van deze plant ken ik de naam niet (het staan losstaande 'stengels', en er komt dus een paarse bloem in). Had nooit verwacht dat die in het najaar in volle bloei zou komen...

Idem met de magnolia. De foto is niet zo duidelijk, ik heb spijtig genoeg geen extra lensen, maar neem het van mij aan: de struik begint te botten:
Photobucket - Video and Image Hosting

Daarnaast hebben we ook nog de lavendel die helemaal terug in bloei staat, én waar deze namiddag vlinders op zaten te fladderen!

Gelukkig hebben we ook nog een boom die wéét dat het herfst is:
Photobucket - Video and Image Hosting

Met een detail van een blad:
Photobucket - Video and Image Hosting

het lukt mij niet zo goed om de 'warmte' van de kleuren echt vast te leggen op foto. Petra slaagt daar duidelijk veel beter in. De kleuren zijn hier nog niet zo fel, het is nog maar het begin van de verkleuring die zich ingezet heeft.

Het is een amberboom
Ik hou ontzettend veel van bomen, en deze hebben we dit voorjaar geplant omdat we de vorm van de bladeren zo mooi vonden, én omdat hij zo'n schitterende herfstkleuren krijgt.

5 comments:

Annemiek said...

Volgens mij is die blauwe bloem een delphinium (ridderspoor geloof ik het Nederlands).
Geen wonder dat de natuur de kluts kwijt is met zo'n veranderingen in het weer.
Mooie boom.

Petra said...

Grappig,ik dacht, dat die boom een esdoorn was. We hebben er, geloof ik, hier ook een stel van staan in de buurt. Maar er zijn zoveel soorten "maple" met dat vijf vingerige blad, en allemaal even kleurig in de herfst. Sommigen diep geel, oranje en rood, andere donkerrood. Ook hier bloeit nog van alles, maar dat is niet zo ongewoon, ook niet, dat bepaalde struiken een tweede keer bloeien, zoals bepaalde azalea's.

Anonymous said...

Ja, de temperatuur buiten doet inderdaad denken aan een zomers weertje, terwijl er toch al duidelijk een herfstig gevoel in de lucht hangt.

kastelke said...

@Annemiek: ik ben het op gaan zoeken, en inderdaad, dat heb jij goed gezien!

@Kasaka: in eerste instantie wilden we ook een esdoorn, maar het blijkt dat onze grond en de oriëntatie niet zo geschikt waren voor dat soort boom. Vandaar dat we een mooi alternatief vonden in de amberboom.
(aan de voorkant van het huis hebben we trouwens een plataan geplaatst, die vind ik ook heel mooi)

@Annelica: vandaag ontdekte ik hier op de ramen van de keuken nog lieveheersbeetjes! Ook de kluts kwijt, denk ik.
Maar zelf ben ik helemaal mee met de herfst hoor: ben deze ochtend ziek opgestaan (verkoudheid, keelpijn). :-(

Petra said...

Hoop dat je je snel weer beter bent. Dat is het nadeel toch wel van de herfst!
Amberbomen vindt ik prachtig. Onze achterburen in Zierikzee hadden ze ook. Een plaatje!
Groetjes Petra